Malmen skickar Black hawks till bränderna

Skogbränderna fortsätter att härja i Sverige. Nu skickar helikopterflottiljen två helikoptrar från Linköping för att vattenbomba elden.

Det krävs en speciell utbildning för att kunna vattenbomba med en helikopter.

Det krävs en speciell utbildning för att kunna vattenbomba med en helikopter.

Foto: Peter Jigerström/Arkivbild

Linköping2018-07-18 13:43

Två helikoptrar av modellen Black hawk har skickats från Malmen i Linköping upp till Älvdalen och runt om i Dalarna. Ytterligare en helikopter kommer att skickas inom några dagar, då den behöver repareras först.

– De vattenbombar över bränderna, samtliga helikoptrar. De jobbar där räddningsledaren bedömer att de gör störst effekt. Våra helikoptrar kan släppa betydligt mycket mer vatten i varje släpp än vad civila helikoptrar kan göra, säger Jonas Nellsjö, chef på helikopterflottiljen.

Det är inte bara fordonen som Linköping bistår med. Det är även besättningar som har kunskap om flygning som åker upp i norr. Det behövs en speciell utbildning för att kunna vattenbomba bränder från en helikopter, vilket personalen som skickas har.

En del av räddningsstyrkan som kämpar mot bränderna är italienska vattenbombningsplan, som utgår från Örebro. Dessa hanterar inte helikopterflottiljen, men de skickar ändå personer som kan hantera dessa.

– De vi skickar hjälper framförallt till med den samverkan som krävs för att planen ska kunna flyga i svenskt luftrum. Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som rekvirerar dessa flygplan, men de har inte den kompetensen i sin organisation för att hantera det arbetet. Därför stödjer vi i helikopterflottiljen också med personal i Örebro till det, säger Jonas Nellsjö.

Det administrativa arbetet blir mycket viktigt vid stora händelser som denna, då mycket personal kallas in. Helikopterflottiljen har även skickat personal till Härjedalen som stöttar med att samordna alla helikoptrar och flygrörelser i luften.

– De ser till så att folk inte flyger in i varandra. Vi är både iväg med helikoptrar och ute med personal för att effektivisera allt det som sker just nu i luften gentemot bränderna. Piloter som vet hur det fungerar att flyga runt i lufthavet och kan regelverket är viktiga, säger Jonas Nellsjö.

Helikopterflottiljen har även tillgång till en helikopter i Luleå och två stora i Ronneby, men de har inte satts i arbete än. Det är vakthavande befäl på försvarsmakten som får frågor från räddningstjänsten runt om i Sverige berättar Jonas Nellsjö. Än så länge har dessa helikoptrar inte beordrats att ansluta till räddningen än.

– Vi har rapporterat in det till vårt högkvarter så det vet att de här resurserna finns nu att tillgå, om räddningsledarna vill det, säger Jonas Nellsjö.

Hur länge personalen och helikoptrarna kommer att stanna vet han inte. Det har pratats om att åka hem från Älvdalen på fredag, men det är inte bestämt än så länge. Han poängterar att personalen måste få vila, de kan inte arbeta hur länge som helst. Men att de vill vara med och hjälpa till så länge som möjligt.

Lagstödet som de lutar sig mot, berättar Jonas Nellsjö, innebär att de bidrar med de resurser som finns. Och då blir det lite extra svårt mitt i semestern. För då är ju inte all personal tillgänglig egentligen.

– Nu är vi igång och folk har på frivillig basis valt att gå in här nu och vi försöker stötta och hjälpa så mycket som vi kan. Det känns riktigt bra. Vi har valt att ringa runt till våra besättningar och vi vädjar till dem att ställa upp. Och jag kan säga det att de vi har ringt de ställer upp mangrant. Det känns så himla skönt att personalen väljer att bryta sina semestrar för att faktiskt hjälpa till. Då är det rätt kul att vara chef, säger Jonas Nellsjö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!