Ny innearena för radiostyrda åk

Sedan september finns en inomhusbana för radiostyrda bilar i Linköping. Här finns både hopp, hoppkombinationer, tvära kurvor och rakor där farten kan trissas upp rejält.

Hård kamp om placeringarna. Foto: Niklas Wahlström

Hård kamp om placeringarna. Foto: Niklas Wahlström

Foto:

Linköping2017-12-21 16:00

- Vi har en policy att bygga om banan var sjätte vecka. Det tar bara en kväll, omvittnar driftsansvarige Jonas Rauker.

I en före detta fabrikslokal i Tornby finns den nya racingplatsen som kallas Netto RC Arena. På en sargomgärdad yta, som är 27,5 meter lång och 16 meter bred, ligger en matta där bilarna i skala 1:10 susar fram. När tidningen hälsar på har man lagt en raksträcka på hela längden. Där går det undan.

- På rakan kan bilarna kan komma upp i hastigheter på 80 kilometer i timmen, berättar Jonas.

Arenan har öppet några dagar i veckan och vem som helst kan komma hit. Man hyr körtid och kan också hyra bil. De flesta har dock med sig egen bil.

- Bilarna måste vara eldrivna, vi har inte tillstånd för bilar med förbränningsmotor. De eldrivna bilarna är underhållsfria precis som banan som ska vara i gång året runt, förklarar Jonas.

Många alternativ

Banan slits emellertid en del och den byggs därför om regelbundet så att slitaget ska bli jämnt fördelat. Fler skäl finns till att sträckningen ändras.

- Det kan bli långrandigt att jämt köra på samma bana. Vi har en uppsjö med hopp och hoppkombinationer som vi kan använda. Just nu är det en ganska enkel bana men vi har funderingar på att bygga en crossliknande bana med flera hopp i rad, förtäljer driftsansvarige.

Den som håller på med radiostyrda bilar, eller radiocontrol, RC, som det också kallas, får räkna med att punga ut med mellan 3 000 och 15 000 kronor för en bil. Att bli bra på att köra kräver sin träning och skötseln är lika viktig.

- Sporten tar en hel del tid, inte minst när det gäller att hitta bästa inställningarna, det kan handla om en halv millimeter. I första hand är det fjädring och tyngdpunkt som måste ställas in rätt, förklarar Jonas.

Cuptävling

Nyligen arrangerades en deltävling i Winter Indoor Cup i arenan. Förare från hela Sverige var på plats. Man körde buggyvarianten, både fyrhjuls- och tvåhjulsdrift. Då handlar det om att köra fortast. I driftingvarianten är det däremot perfekt kurvtagning som gäller samtidigt som man hela tiden sladdar sig fram. Jonas berättar om hur buggy-racet går till.

- Först ska man köra så fort som möjligt tre varv i rad. Bästa tiderna hamnar i A-finalen och sedan i B, C och så vidare. Alla får köra en final. I finalerna är det tio bilar och den med och bästa träningstiden står först i ledet och bakom står bilarna uppradade efter varandra. Man kör i fem minuter och först i mål vinner, upplyser Jonas.

Under de månader arenan varit öppen har tillströmningen av utövare varit varierad. Nu när allt börjar sätta sig hoppas man på fler besökare.

- I planerna finns att framöver anordna företagsevent och vi vill också locka ungdomar från exempelvis fritidsgårdar. För ungdomar som har koncentrationssvårigheter i skolan är det här perfekt, här måste man vara 100 procent fokuserad. Nybörjare hjälper vi att komma i gång. De har kanske kört på asfalt förut men det tar tid att få till det på den här mattan. David Ronnefalk från Karlskrona, världsmästare i radiostyrda bilar skala 1:8, var här och testade och det tog tid även för honom att hitta rätt, redogör Jonas Rauker.

Jonas Rauker är driftansvarig för den nya inomhusbanan för radiostyrda bilar som finns i Tornby och kallas Netto RC Arena. Banan har både rakor, hopp och kurvor och kan snabbt byggas om. Foto: Leif Larsson
Jonas Rauker är driftansvarig för den nya inomhusbanan för radiostyrda bilar som finns i Tornby och kallas Netto RC Arena. Banan har både rakor, hopp och kurvor och kan snabbt byggas om. Foto: Leif Larsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!