Beslutet: Nu sänks hastigheten

Kinda kommun trotsar Trafikverket och sänker hastigheten på riksväg 23/34 genom Kisa.

Vid Skvallertorget är riksvägen bred. Fortsättningen söderut är desto mer vansklig för oskyddade trafikanter.

Vid Skvallertorget är riksvägen bred. Fortsättningen söderut är desto mer vansklig för oskyddade trafikanter.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2018-06-19 17:00

Beslutet togs av samhällsbyggnadsnämnden (SBN) på tisdagen och innebär att högsta tillåtna hastighet blir 30 km/tim.

Från korsningen Storgatan/Grönedegatan i norr till rondellen i söder.

– Det är en förskräcklig trafiksituation där. Vi hoppas att Trafikverket är av samma uppfattning, säger nämndens ordförande Björn Hoflund (M).

Så är dock inte fallet. Beslutet att sänka hastigheten från nuvarande 40 km/tim till 30 km/tim innebär att kommunen går på tvärs med Trafikverket.

I ett yttrande tidigare i år påpekar myndigheten att den aktuella vägsträckan byggdes om 2011 och anpassades då för den trafikmiljö som rådde.

Det innebär att "det finns ordnade passager och övergångsställen som gör det möjligt att korsa 23/34”, skriver Trafikverket och fortsätter:

”Det finns inga förhållanden som är dolda eller kan missbedömas. Det måste också beaktas att väg 23/34 är en riksväg och vägen har en viktig funktion att fylla som sådan".

Trafikverket betonar också att "framkomlighet och tillgänglighet för trafikanter på riksvägen är viktiga parametrar”.

SBN kontrar med de riskinventeringar som är gjorda över skolvägar i samhället som ”tydligt” visar att passagen vid Storgatan ”är ett problem”.

Bland annat finns flera utfarter, parkeringsfickor och bebyggelse utmed Storgatan som skymmer sikt och som kräver stor uppmärksamhet hos trafikanter.

Inte minst efter flytten av mellanstadielever från Stjärneboskolan till Värgårdsskolan som dagligen korsar vägen som trafikeras av cirka 6 100 fordon per dygn varav 610 är tunga lastbilar.

Sammantaget skapar detta en "svåröverskådlig trafiksituation framför allt för barnen som måste över vägen" anser en enig nämnd.

– Vi går emot Trafikverket, säger Björn Hoflund som får medhåll av nämndens förste vice ordförande Conny Forsberg (S) och andre vice ordförande Göran Olsson (C).

Den nya hastighetsbegränsningen gäller från och med att beslutet har vunnit laga kraft.

SBN beslutade också att parkeringsförbud ska råda på del av Grönedegatan. Problem har uppstått med bilar som står parkerade där gatan är som smalast.

Förbudet gäller från tio meter öster om korsningen med Vagngatan till tio meter före korsningen med Villagatan.

Eller som en äldre Kisabo skulle ha uttryckt det: "Från i princip Bobergs knöl ner till Stabykorset".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om