Majoriteten lyfter farlig flaskhals

Har är glad idag, Rune H. Jonsson, där han går på sin sedvanliga lite vanskliga promenad mellan hemmet på Cap Jocke och Kisa centrum. På vägen tvingas han passera den trånga passagen högst upp på knallen på Enebygatan. -Ja, den gången när vi talades vid för att par månader sedan var jag besviken. Men nu är jag glad.

Rune H. Jonsson går dagligen utmed Enebygatan och tvingas då passera det trånga vägavsnittet högst upp på kullen. Där gäller det för såväl gående som förare av alla fordon att hålla tungan i rätt mun. Foto: Alf Wesik

Rune H. Jonsson går dagligen utmed Enebygatan och tvingas då passera det trånga vägavsnittet högst upp på kullen. Där gäller det för såväl gående som förare av alla fordon att hålla tungan i rätt mun. Foto: Alf Wesik

Foto:

Kinda2018-04-27 07:20

Anledningen till Rune Jonssons klara humörskiftning är att majoriteten i kommunen, alltså S/M/KD, lyfter upp de gamla planerna på att göra passagen säkrare till ytan.

-Det gäller alltså att vi vill undersöka om hur vi kan gå vidare med byggnationen av en säkerhetsväg, eller en GC-vägen, från Värgårdsskolan och Frendo, vidare utmed Kisasjön, nedanför eller genom Hembygdsgården, för att sedan ansluta till Ödängsområdet, med industrierna, idrottsplatsen och bostadsområdet - via en utfart mellan Allerts Järn & Bygg och Hyvelkompaniet, förklarar Björn Hoflund (M) i kommunstyrelsen.

Ramlade i vallen

Ärendet fanns med i planerade åtgärder så sent som 2015, men av olika anledningar har det halkat tillbaka i den politiska prioritetsordningen.

Vår tidning besökte platsen tillsammans med Rune H. Jonsson en solig och bister vinterdag i början av februari. Där stötte vi även på Rune Oskarsson som bor utmed den livligt trafikerade och trånga gatan. Han verifierade behovet av någon åtgärd.

-Jag ramlade i snövallen för ett tag sedan, eftersom det inte fanns någon plats kvar för boende när de plogat gatan.

Han har med ålderns rätt svårt att förflytta sig lika snabbt som yngre, vilket gör att han ofta råkar ut för incidenter på gatan utanför sin bostad.

Ekonomiskt bidrag

Enebygatan trafikeras dagligen av många såväl lätta som tyngre fordon. När vi vid tidpunkten ställde frågan om vart GC-vägen tog vägen, så svarade KS-ordföranden Hans Måhagen (S), att frågan hamnat i ett sorts vakuum, sedan det konstaterats att det krävdes ganska omfattande sprängning nedanför Hembygdsgården, som andra säkerhetsaspekter som måste lösas, som belysning, sandning med mera.

-Men vi jag håller med Rune Jonsson om att frågan borde lyftas igen, medgav Hans Måhagen.

Och så har alltså skett nu.

-Vi har även diskuterat saken på Samhällsbyggnadskontoret. Det måste kunna gå att lösa, och vi har förhoppningar om att kunna få en kompensation från Trafikverket eftersom de inte vill dra igång förbifartsarbetet.

Löser problemen

Förbifarten har ändå gjort att många planer både i det nu aktuella området, och vidare ute på Ödängsområdet, har hamnat i någon sorts vänteläge.

Det ska nu utredas olika alternativ, att bygga en separat GC-väg och då skapa mer plats för fordonstrafik på befintlig gatan, eller också bygga en helt ny gata nedanför Hembygdsgården.

När frågan var aktuell i ett tidigare skede talades det om en total kostnad på fyra miljoner för en GC-väg, varav Trafikverket skulle bidra med 1,5 miljoner.

-Vi har förhoppningar att kunna få loss de pengarna igen, säger Hans Måhagen. Plus att vi gör ett tillägg i vår egen investeringsbudget för 2019.

Rune Jonsson:

-Det låter mycket bra, nu hoppas jag bara att experterna tar över planläggningen. De löser säkert de frågetecken som finns avseende eventuell sprängning, utbyggnad över sjön, bra belysning för säkerhets skull, sandning och plogning, och liknande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!