Kinda tar snabbt fram riskanalys för stationsområdet

De flesta inblandade verkar överens om att den skulle gjorts tidigare. Nu blir den ändå verklighet och arbetet förses med prioritetsstämpel längst upp i hörnet. Det handlar om godstransporter och explosionsrisker, om stationsområdet i Kisa - och det handlar om att ta fram en riskanalys. En gedigen riskanalys som Kinda kommun kan ha nytta av flera gånger.

Tf samhällsbyggnadschef Tommy Johansson, Kinda kommun.

Tf samhällsbyggnadschef Tommy Johansson, Kinda kommun.

Foto:

Kinda2018-04-10 18:40

Arbetet med ICA:s etablering på stationsområdet i Kisa, liksom nytt resecentrum och ny ordning för busstrafiken i området fortsätter. Men det har av olika anledningar dragit ut på tiden, vilket resulterat i att det intentionsavtal som finns mellan ICA Fastigheter och Kinda kommun har fått förlängas i flera omgångar och nu senast med ytterligare ett par månader till den sista juli.

-Det har aktualiserats minimiavstånd för etableringar invid järnvägssträckor och den här etableringen hamnar ju långt innanför gränserna både vad gäller avstånd till Stångådalsbanan och landsvägen till Ydre, säger tf samhällsbyggnadschef Tommy Johansson till vår tidning.

Tvärs genom Kinda

-Av den anledningen har vi beslutat att med prioritet ta fram en gedigen riskanalysplan för området. Den kommer att gälla endast stationsområdet och i samband med att detaljplanen ändras - men vi kan komma att ha nytta av den även på andra håll i kommunen - eftersom järnvägen skär tvärs igenom hela kommunen från norr till söder.

Det är Trafikverket som påtalat gränsområdena, det finns ett tuffare gränsområde på mellan noll och 30 meter med byggrestriktioner från spårets- eller vägen mitt, och det finns en gräns från 30 meter och upp till 150 meter, med inte fullt lika hårda krav.

-Det har sin grund i att Trafikverket inte kan utesluta en explosionsrisk i och med att gods kan komma att köras på järnvägen, berättar Tommy Johansson. Men vi känner oss trygga i att regelverket inte är definitivt utan varje objekt ska prövas individuellt.

Layoutskiss

Han pekar på en liknande riskanalys som Linköpings kommun gjorde i samband med detaljplaneändringen för Brokinds Idrottshall, liksom liknande avvägningar som sker i Rimforsa.

-Men i vårt fortsatta arbete och i våra förhandlingar med ICA Fastigheter känns det riktigt att ha gjort en gedigen riskanalys. Och därför har vi nu tagit beslut om att genomföra en sådan.

Tommy Johansson berättar att ett alternativ vore att ha kvar stationsområdet precis som idag, och med den nuvarande detaljplanen som grund. Då skulle inget hända.

-Eftersom vi sedan länge har en layoutskiss över hur vi vill ha området gestaltat, med resecentrum, bussarna och affärsetableringen, så duger det inte att gå vidare utan en riskanalys. Den ska belysa exempelvis hur räddningsfordon ska kunna ta sig fram om något skulle hända.

-Som ett brev på posten kommer samtidigt diskussioner om hur utfarter ska utformas, med mera, med mera.

Bostäder

Hur pass omfattande är ett sånt här arbete? Talar om vi om veckor, månader eller år?

-Det ska enligt vad jag förstår gå ganska snabbt. Det börjar med att trafikläget på spåret och landsvägen redovisas utifrån dagens situation, det redovisas sedan framtida planer på trafikutvecklingen - liksom att en rad annan statistik ska sammanställas.

Borde inte detta ha gjorts tidigare?

-Det vill jag inte svara på, men visst - ju förr såna här saker görs, desto bättre. Men det kan också vara så att kraven på riskanalyser stärkts med åren. Den här utformningen av området vi nu skissar på, har ju hela sex år på nacken. Mycket har hänt under denna period.

Och det finns ingen risk att ICA Fastigheter tröttnar på att ärendet drar ut på tiden?

-Det kan jag inte svara på, svarar Tommy Johansson. Men jag har inte fått några sådana indikationer alls, tvärtom verkar de vara intresserade av att få en gedigen grund att träffa avtal på, liksom de verkar vara flexibla för olika lösningar.

Och det är inte andra saker, som spökar, som en eventuell flytt av vårdcentralen till stationsområdet, eller eventuellt byggande av centrumnära bostäder?

-Vi kan bara ta hänsyn till de planer som finns nu, och vi har bara markområdet att belysa. Några andra hänsyn ska inte vi att ta. Och när det gäller vårdcentralen talar det mesta, som bekant om att regionen renoverar Danbomsgården istället - vilket jag mycket väl förstår. Det är ju fullt naturligt att först titta på befintliga lokaler.

Kostnaden för riskanalysen kommer att hamna på Kinda kommun, medan andra konkreta åtgärder för att anpassa området för en butiksetablering, hamnar på ny ägare av marken alltså ICA Fastigheter AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!