Beskedet: Gymnasieeleverna får läsårsbiljett

Från och med höstterminen 2020 får Kindas gymnasieelever ett nytt busskort. Ett kort med begränsade restider. Det klubbade samhällsbyggnadsnämnden igenom under tisdagen.

Från och med höstterminen 2020 får Kindas gymnasieelever en så kallad läsårsbiljett istället för årsbiljett. Något som begränsar restiderna.

Från och med höstterminen 2020 får Kindas gymnasieelever en så kallad läsårsbiljett istället för årsbiljett. Något som begränsar restiderna.

Foto: Dennis Petersson

Kinda kommun2019-11-26 22:00

Under nästan tio års tid har ungdomar, som studerar vid ett gymnasium utanför Kindas gränser, fått en så kallad årsbiljett från kommunen för att ta sig till och från skolan. Med denna biljett har eleverna under årets alla dagar, dygnet runt, haft möjlighet att resa med kollektivtrafik. 

När kommunen införde busskortet var de önskade effekterna bland annat att minska koldioxidutsläppen, förbättra möjligheten till fritidsaktiviteter och öka jämställdheten. Nu står det klart att kortet, från och med höstterminen 2020, byts mot en läsårsbiljett som gäller från klockan 05.00 till 19.00 under alla skoldagar.

– Jag kan följa resonemangen som man hade 2010 men förutsättningarna rent ekonomiskt ser helt annorlunda ut i dag, både vad gäller vår egen budget men också kostnaderna för mervärdet som biljetten innebär, förklarar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mikael Österling (L) och fortsätter: 

– Det här en effektiviseringsåtgärd som också handlar om att nå en form av likabehandlingsprincip, då våra grundskoleelever i dagsläget har motsvarande biljett. Givetvis förstår vi värdet i att leverera ett årskort, men det är skolskjuts som är vår kärnverksamhet, och det vi är skyldiga till, i den här frågan.

Enligt förvaltningen är prisskillnaden mellan de respektive biljetterna ungefär 1 100 kronor per elev, en skillnad som motsvarade drygt 200 kronor år 2010. Det nya busskortet, som berör 357 gymnasieelever nästa år, förväntas innebära en besparing på 336 000 kronor, samt 426 790 året därpå. 

– Skulle vi vilja behålla den här satsningen skulle vi behöva dra ner med motsvarande medel någon annanstans i vår budget. För de aktiviteter som våra elever kan ha finns det möjlighet att betala för ett fritidskort, förklarar Österling. 

Som mest beräknas det vara fem elever i Kinda som fortsatt behöver utökade restider för att ta sig till och från gymnasiet, något som kommunen kommer att bekosta. 18-åriga Kisatjejen Jennifer Johansson, som studerar vid Praktiska gymnasiet i Linköping, är en av alla gymnasieelever som i dag nyttjar kortet.

– När man väl har fått ett busskort börjar man med aktiviteter runt omkring och man kan vidga sina vyer utanför Kindas gränser. Jag har många kompisar som till exempel sportar i Linköping, så jag tror att det här beslutet kommer att påverka ganska många Kindaungdomar, säger hon.

"Måste anpassa oss utifrån den kostnadsstruktur som vi har", förklarar samhällsbyggnadsnämndens Hans Måhagen (S) och Mikael Österling (L).
"Måste anpassa oss utifrån den kostnadsstruktur som vi har", förklarar samhällsbyggnadsnämndens Hans Måhagen (S) och Mikael Österling (L).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!