LÀrare och förskollÀrare lÀgger för mycket av sin arbetstid pÄ administration, enligt regeringen.
ââSkolan lider av en dokumentationssjuka, sĂ€ger skolminister Lotta Edholm (L) pĂ„ en presstrĂ€ff.
Dessutom lÀgger lÀrare i dag mycket tid pÄ annat Àn undervisning, enligt ministern.
ââLĂ€rare kan behöva vara rastvakter, jobba i lunchmatsalen, ta fram material och kopiera och sĂ„ vidare. Det Ă€r sĂ„dant som andra skulle kunna göra, sĂ€ger hon.
En ny utredning tillsÀtts dÀrför nu för att se över problemet. Utredningen ska titta brett pÄ vilken typ av uppgifter som tar tid frÄn undervisningen. Den ska ocksÄ föreslÄ ÄtgÀrder för att minska lÀrares och förskollÀrares administrativa uppgifter.
Men det handlar inte om att lÀrarna ska kunna ha fler lektioner, betonar Lotta Edholm, utan om att de ska fÄ mer tid till planering och genomförande av sina befintliga timmar.
ââLĂ€rares tid Ă€r dyrbar. Att bli lĂ€rare tar lĂ„ng tid och det Ă€r viktigt att vi anvĂ€nder lĂ€rarnas tid till det de faktiskt Ă€r utbildade till, inte massor av annat, sĂ€ger Edholm.
Beskedet om att utredningen skulle tillsÀttas kom i Tidöavtalet.
ââDet Ă€r viktigt att förskollĂ€rare och lĂ€rare kan fokusera pĂ„ sin huvuduppgift, det vill sĂ€ga undervisningen, sĂ€ger Patrick Reslow (SD) ledamot i utbildningsutskottet.
Till sÀrskild utredare utses Bo Jansson, som bland annat varit ordförande i LÀrarnas Riksförbund.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2024.