Elbilsboomen har tagit fart i Sverige. Under Ärets fyra första mÄnader var över 28 procent av alla sÄlda bilar renodlade elbilar, enligt statistik frÄn fordonsanalysföretaget Vroom. Det Àr mer Àn nÄgon annan biltyp.
Samtidigt finns ett stort behov av laddstationer och pÄ vissa hÄll i landet har det uppstÄtt sÄ kallade "vita flÀckar". Trafikverket pekar ut minst 15 platser i frÀmst Norrbotten, VÀsterbotten och Dalarna dÀr infrastrukturen brister.
DÀr nÄs inte Trafikverkets mÄl om en snabbladdningsstation var tionde mil lÀngs alla de stora vÀgarna i landet.
Centerpartiet lanserar nu flera förslag för att underlÀtta byggandet av laddningsstationer.
ââFörsĂ€ljningen av elbilar rusar i Sverige och dĂ„ mĂ„ste laddinfrastrukturen hĂ€nga med. Det mĂ„ste bli enklare att ladda frĂ„n Ystad till Haparanda, sĂ€ger Centerledaren Annie Lööf.
C vill anslÄ ytterligare 100 miljoner kronor till Trafikverket inom det sÄ kallade etableringsstödet för att bygga bort de vita flÀckarna och pÄ sÄ sÀtt uppnÄ tÀthetsmÄlet överallt.
Ăndra lagen
Partiet vill ocksÄ helt slopa kostnaden för att fÄ tillstÄnd att bygga laddstolpar vid en samfÀllighet. Det kan i dag kosta uppemot 100 000 kronor att fÄ en sÄ kallad ny förrÀttning av LantmÀteriet, som Àr ansvarig myndighet.
ââDet Ă€r helt orimligt. Det Ă€r i dag bĂ„de dyrt och krĂ„ngligt att fĂ„ tillstĂ„nd att bygga en laddpunkt vid en samfĂ€llighet. Det kan vara vid parkeringsplatser, villaomrĂ„den eller sommarstugor, sĂ€ger Lööf.
Hon vill modernisera regelverket som LantmÀteriet har i sin prövning. Det finns i dag 2 400 samfÀlligheter med omkring 18 000 parkeringsplatser som skulle kunna öppnas upp, enligt Centerledaren.
ââVi ser nu att man kan möjliggöra tiotusentals laddstolpar genom att göra regelförenklingar.
Matbutiker
I nÀsta steg vill Lööf Àndra lagstiftningen sÄ att byggandet av laddstolpar blir enklare genom att den el-infrastruktur som laddstationer utgör ska kunna ingÄ i befintliga anlÀggningsbeslut, nÄgot det ofta inte gör i dag.
Ett anlÀggningsbeslut gavs nÀr samfÀllighetsföreningen bildades och dÀrmed ofta lÄngt innan elbilsförsÀljningen tog fart.
ââI dag bygger den lagstiftning vi har pĂ„ en verklighet som inte ens innehöll elbilar. Det behöver vi förĂ€ndra.
Centerpartiet vill ocksÄ se över möjligheten att ge stöd till driften av snabbladdstationer som byggs i glesbefolkade omrÄden. Det kan handla om en bensinmack, en matvarubutik eller en restaurang som i dag tvekar om att driva en laddstation eftersom man riskerar att inte gÄ runt.
ââDe hĂ€r vita flĂ€ckarna har pekats ut som platser dĂ€r det inte sker nĂ„gon utbyggnad pĂ„ marknadsmĂ€ssiga villkor. Det hĂ€r skulle stĂ€rka servicen i hela landet, inte minst pĂ„ glesbygden, sĂ€ger Annie Lööf.