Lööf: Nya regler kan ge tusentals laddstolpar

Regelverket kring att sĂ€tta upp laddstationer mĂ„ste bli enklare. Samtidigt vill Centerpartiet helt slopa kostnaden för att fastigheter ska fĂ„ lov att installera laddstolpar. –Tiotusentals parkeringsplatser kan öppnas upp, sĂ€ger partiledaren Annie Lööf.

Partiledaren Annie Lööf vill helt slopa kostnaden för att fÄ tillstÄnd att sÀtta upp laddstolpar vid en fastighet. Arkivbild.

Partiledaren Annie Lööf vill helt slopa kostnaden för att fÄ tillstÄnd att sÀtta upp laddstolpar vid en fastighet. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Politik2022-05-26 10:52

Elbilsboomen har tagit fart i Sverige. Under Ärets fyra första mÄnader var över 28 procent av alla sÄlda bilar renodlade elbilar, enligt statistik frÄn fordonsanalysföretaget Vroom. Det Àr mer Àn nÄgon annan biltyp.

Samtidigt finns ett stort behov av laddstationer och pÄ vissa hÄll i landet har det uppstÄtt sÄ kallade "vita flÀckar". Trafikverket pekar ut minst 15 platser i frÀmst Norrbotten, VÀsterbotten och Dalarna dÀr infrastrukturen brister.

DÀr nÄs inte Trafikverkets mÄl om en snabbladdningsstation var tionde mil lÀngs alla de stora vÀgarna i landet.

Centerpartiet lanserar nu flera förslag för att underlÀtta byggandet av laddningsstationer.

– FörsĂ€ljningen av elbilar rusar i Sverige och dĂ„ mĂ„ste laddinfrastrukturen hĂ€nga med. Det mĂ„ste bli enklare att ladda frĂ„n Ystad till Haparanda, sĂ€ger Centerledaren Annie Lööf.

C vill anslÄ ytterligare 100 miljoner kronor till Trafikverket inom det sÄ kallade etableringsstödet för att bygga bort de vita flÀckarna och pÄ sÄ sÀtt uppnÄ tÀthetsmÄlet överallt.

Ändra lagen

Partiet vill ocksĂ„ helt slopa kostnaden för att fĂ„ tillstĂ„nd att bygga laddstolpar vid en samfĂ€llighet. Det kan i dag kosta uppemot 100 000 kronor att fĂ„ en sĂ„ kallad ny förrĂ€ttning av LantmĂ€teriet, som Ă€r ansvarig myndighet.

– Det Ă€r helt orimligt. Det Ă€r i dag bĂ„de dyrt och krĂ„ngligt att fĂ„ tillstĂ„nd att bygga en laddpunkt vid en samfĂ€llighet. Det kan vara vid parkeringsplatser, villaomrĂ„den eller sommarstugor, sĂ€ger Lööf.

Hon vill modernisera regelverket som LantmĂ€teriet har i sin prövning. Det finns i dag 2 400 samfĂ€lligheter med omkring 18 000 parkeringsplatser som skulle kunna öppnas upp, enligt Centerledaren.

– Vi ser nu att man kan möjliggöra tiotusentals laddstolpar genom att göra regelförenklingar.

Matbutiker

I nÀsta steg vill Lööf Àndra lagstiftningen sÄ att byggandet av laddstolpar blir enklare genom att den el-infrastruktur som laddstationer utgör ska kunna ingÄ i befintliga anlÀggningsbeslut, nÄgot det ofta inte gör i dag.

Ett anlÀggningsbeslut gavs nÀr samfÀllighetsföreningen bildades och dÀrmed ofta lÄngt innan elbilsförsÀljningen tog fart.

– I dag bygger den lagstiftning vi har pĂ„ en verklighet som inte ens innehöll elbilar. Det behöver vi förĂ€ndra.

Centerpartiet vill ocksÄ se över möjligheten att ge stöd till driften av snabbladdstationer som byggs i glesbefolkade omrÄden. Det kan handla om en bensinmack, en matvarubutik eller en restaurang som i dag tvekar om att driva en laddstation eftersom man riskerar att inte gÄ runt.

– De hĂ€r vita flĂ€ckarna har pekats ut som platser dĂ€r det inte sker nĂ„gon utbyggnad pĂ„ marknadsmĂ€ssiga villkor. Det hĂ€r skulle stĂ€rka servicen i hela landet, inte minst pĂ„ glesbygden, sĂ€ger Annie Lööf.

Tiotusentals laddstolpar kan möjliggöras med regelförenklingar, enligt Centerpartiet. Arkivbild.
Tiotusentals laddstolpar kan möjliggöras med regelförenklingar, enligt Centerpartiet. Arkivbild.
Fakta: BilförsÀljningen i april

Laddbara bilar stod i april för 49 procent av nybilsregistreringarna. Av dessa var 25 procent elbilar och 24 procent bilar med laddhybridteknik.

Hittills under 2022 har 47 965 laddbara bilar nyregistrerats i Sverige. Detta motsvarar 53 procent av alla nyregistreringar. Under samma period 2021 stod laddbara bilar för 38 procent av nyregistreringarna.

Antalet nyregistrerade elbilar ökade i april med 12 procent jĂ€mfört med april 2021 och landade pĂ„ totalt 5 439 bilar. Största elbilsmĂ€rke var Kia med 21 procent av den totala elbilsmarknaden. DĂ€refter Volkswagen och Volvo med 10 procents andel vardera.

KÀlla: fordonsanalysföretaget Vroom

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!