Därför river slagordet upp känslor i konflikten

Slagord för palestiniernas frihet eller antisemitism? Ramsan "From the river to the sea, Palestine will be free" rör upp starka känslor när den skanderas på pro-palestinska demonstrationer, men vad som menas beror på vem du frågar.

Betydelsen av "Från floden till havet, Palestina kommer att bli fritt”, som hörs på många demonstrationer, råder det delade meningar om. Arkivbild.

Betydelsen av "Från floden till havet, Palestina kommer att bli fritt”, som hörs på många demonstrationer, råder det delade meningar om. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Mellanöstern2023-11-05 09:16

De senaste veckorna har man kunnat höra ramsan på Gustav Adolfs torg i Malmö, Järntorget i Göteborg eller Sergels torg i Stockholm – "Från floden till havet, Palestina kommer att bli fritt”.

Slagordet förekommer titt som tätt på platser både i Sverige och runt om i världen när folk samlas till stöd för den palestinska saken.

Enligt Aron Verständig, ordförande vid Judiska centralrådet i Sverige, går slagordet inte att tolka på något annat sätt än antisemitiskt.

– När tusentals människor på Sergels torg skanderar om ett Palestina från floden till havet uppmanar de i realiteten till en utplåning av den judiska staten. Det ska inte finnas en judisk stat på det här området, och det är absolut antisemitiskt, säger han.

Victor Samaina, som är ordförande i Jerusalemkommittén och har varit med och arrangerat flera stora propalestinska demonstrationer i Stockholm, anser att var och en gör sin egen tolkning av dess innebörd.

Själv tänker han på FN:s resolution 194 från 1948, som bland annat fastställde palestinska flyktingars rätt att återvända till sina hem.

– Det ger det palestinska folket rätt att återvända till området mellan floden och havet, det historiska Palestina. För mig handlar det om att palestinierna ska befrias från Israels ockupation, säger han.

Visionen om en stat

Rent geografiskt syftar orden på landområdet från Jordanfloden till Medelhavet, det som i dag innefattar Israel, Västbanken och Gazaremsan.

Ska man spåra slagordets ursprung får man vrida tillbaka tiden till 1960-talet när den palestinska befrielseorganisationen PLO bildades, berättar Helena Lindholm, professor i freds- och utvecklingsforskning vid Göteborgs universitet.

– PLO:s stadgar innebar att målsättningen var en sekulär statsbildning för alla grupper, muslimer, kristna och judar. Och den staten skulle sträcka sig över hela det historiska området Palestina. Territoriellt handlar det förenklat om staten Israel plus Västbanken och Gazaremsan, säger Helena Lindholm.

Efter arabiska förluster i flera anfallskrig mot Israel började PLO gradvis från mitten av 1970-talet förändra sin politik mot att acceptera tanken på en tvåstatslösning där en palestinsk stat skulle bildas vid sidan av Israel. Sedan 1988 är det rörelsens officiella linje.

Utvecklingen gjorde att slagordet om en stat för hela området som det först var frågan om inte blev lika politiskt relevant längre, menar Helena Lindholm.

– Men ramsan har ändå levt kvar, inte minst för att den rimmar väl på engelska, tror hon.

Hamas tolkning

Men en tvåstatslösning har, trots förhoppningarna i processen efter det första Osloavtalet 1993, aldrig blivit verklighet.

Det växande och utbredda missnöjet med den Palestinska myndigheten (PA) banade istället väg för Hamas, som inte accepterar Israels existens. Rörelsen, som kontrollerar Gazaremsan sedan 2007 och är terrorstämplat av bland andra EU och USA, har även gjort slagordet till sitt.

I dag finns det därför ingen enhetlig tolkning, säger Helena Lindholm.

– Det kan betyda frihet åt Palestina i vilken form som helst, det kan betyda en lösning som PLO:s ursprungsversion eller det som Hamas menar, en islamisk statsbildning av hela området. Men för det stora flertalet betyder det frihet från förtryck och ockupation, och har inte nödvändigtvis någon tydligare innebörd än så, anser hon.

Är en gråzon

Anders Persson, Israelexpert och forskare vid Linnéuniversitetet, är benägen att hålla med. Enligt honom befinner sig ramsan i en gråzon.

Bygger orden på att Israel ska upphöra att existera med hjälp av våld är det både antisemitiskt och skulle innebära ett brott mot internationell rätt, säger han.

– Men om man vill lyckas med det här på demokratisk väg, att israeler och palestinier kommer överens om en enstatslösning där båda har samma rättigheter och ett gemensamt styre, kan jag inte se det som antisemitiskt, säger Anders Persson.

– Problemet är att det är en väldigt otydlig fras. När man hör folk skrika den är det svårt att veta vad människor menar med den. Det är svårt att se in i folks själar.

Fakta: Palestina

Sveriges erkännande av staten Palestina kom 2014, sedan S och MP bildat regering samma höst. Det väckte internationellt uppseende, eftersom det var ett ovanligt beslut för den tiden. I Europa är det bara några enstaka länder som erkänt Palestina de senaste decennierna, bland dem Montenegro 2006 och Island 2011.

Sammanlagt har å andra sidan mer än två tredjedelar av världens länder erkänt Palestina som ett självständigt land.

Vad som avses med Palestina beror på vilken tid i historien man menar. Det Palestina som Storbritannien styrde mellan de två världskrigen täckte hela nuvarande Israel, Gazaremsan, Västbanken och Golanhöjderna. 1947 antog FN en delningsplan, där drygt hälften av det historiska området skulle gå till ett nytt judiskt land, Israel, medan resten skulle bli en arabisk stat, alltså Palestina.

I de krig och konflikter som följt sedan dess har dock Israel i strid med internationell rätt tagit över mer och mer mark. Palestinierna i dag har bara delvis kontroll över ungefär 10 procent av det område som britterna styrde för snart ett sekel sedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!