Coronaeffekt ökar Axfoods omsättning

Oron för coronaviruset gav Axfoods omsättning ett uppsving under det första kvartalet. I butikerna har tillväxten ökat med omkring 12 procent och e-handeln har rusat med närmare 40 procent. –Det har varit en omtumlande period, säger vd:n Klas Balkow till TT.

Axfood, med vd Klas Balkow, har presenterat delårssiffror. Arkivbild.

Axfood, med vd Klas Balkow, har presenterat delårssiffror. Arkivbild.

Foto: Veronica Johansson/SvD/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-22 07:17

Dagligvarujätten Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar en vinst före skatt på 516 miljoner kronor för första kvartalet 2020. Det kan jämföras med vinsten på 456 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Omsättningen uppgick till 13 067 miljoner kronor, jämfört med 11 931 miljoner kronor ett år tidigare.

– Det har varit en omtumlande period. Vårt fokus har varit att ta vårt samhällsansvar och har jobbat väldigt intensivt med det för att säkra att matförsörjningen har fungerat under den här perioden. Samtidigt har det andra fokuset varit en omsorg av kunder och medarbetare och se till att vi undviker smittspridning, säger Klas Balkow, vd på Axfood, till TT i samband med rapportsläppet.

Ökat tryck

I sina butiker har Axfood en tillväxt på närmare 12 procent medan marknaden har en tillväxt på drygt 9 procent, enligt vd:n.

– När det gäller covid-19 såg vi framförallt under ett par veckor i mars en väldigt hög bunkringseffekt. Utav vår tillväxt är ungefär 4 procent relaterat till bunkring, som nu med gemensamma krafter börjar avta. Det finns ett förtroende för att det finns en god varuförsörjning i våra butiker framåt.

Under perioden har Axfood haft en nästan 40 procentig tillväxt i e-handeln som också speglar ett förändrat kundbeteende till följd av oro för coronaviruset.

– Det är nog en relevant kanal just nu, särskilt i fråga om social distansering och framförallt för äldre. Vi och hela branschen har haft svårt att möta den här nya efterfrågan på e-handeln.

TT: Hur tror ni att er verksamhet fortsätter under Q2?

– Det är väldigt svåranalyserat för att säga var det här tar vägen. Vi får följa det här dag för dag. Vi är väl positionerade med våra olika verksamheter och fortsätter och blickar framåt och fortsätter att investera i Axfood.

– Vi har bra fart på vårt nya logistikcenter, vi fortsätter att öppna upp nya butiker och vi har en plan om 5-10 nya butiker under det här året och den planen ligger fast. Vi fortsätter även att utveckla system och processer för att hela tiden bli än mer relevanta för våra kunder.

Axfoods verksamheter med exponering mot café- och restaurangmarknaden upplever å andra sidan en svårare situation och både Urban Deli och Axfood Snabbgross påverkas. Eurocash drabbas hårt av att gränshandeln så gott som helt stannat av kopplat till att gränsen mot Norge är stängd. För kedjan har omsättningen i praktiken upphört, enligt Axfood.

Återköp av aktier

I samband med rapportsläppet meddelande styrelsen att man inleder ett återköpsprogram av aktier.

– Vi har ett långsiktigt incitamentsprogram för ett sjuttiotal medarbetare och det här är en ren del för att säkra det här programmet, säger Klas Balkow.

Fakta: Axfood delår i siffror
Kvartal 1, 2020Kvartal 1, 2019
Nettoomsättning13 06711 931
Rörelseresultat544485
Periodens resultat402354
Resultat per aktie före utspädning 1:93 kronor 1:68 kronor

Siffror i miljoner kronor om ej annat anges.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!