De har påtalat riskerna i åratal

Boende längs med järnvägssträckningen mellan Ukna och Falerum säger att det måste till en förändring. De har i många år varit i kontakt med Trafikverket för att järnvägsövergångarna ska förbättras.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Ukna2019-01-24 13:36

– Det var ett möte med oss boende och Trafikverket för sex, sju år sedan. Då presenterade de en idé som handlade om att ta bort övergångar och lägga nya vägar. Men vi tyckte att det skulle finnas enklare lösningar, säger Per Wahl, boende i Kolsebro.

LÄS MER: Inte den första olyckan på platsen.

Planen som presenterades skulle innebära betydligt längre färdväg för de boende ut till den allmänna vägen och lantbruksmark skulle tas i anspråk.

– Vi tycker att det finns enklare saker att göra för att förbättra säkerheten, till exempel att förbättra sikten genom att plana ut och schakta bort kullar. Bäst är det förstås med bommar och signaler, säger Per Wahl och tillägger att de inte fått gehör från Trafikverket.

LÄS MER: Man avled efter olyckan.

Tommy Uppsale sköter plogning i området och är ägare av lantbruks- och skogsfastigheten Uppsalebo. Det var han som körde traktorn för fyra år sedan då tåget kolliderade med plogbladet. Han säger att det handlar om sekunder från det att tåget syns tills det når övergången.

LÄS MER: Här inträffade dödsolyckan mellan Rimforsa och Kisa.

– Jag har haft kontakt med Trafikverket angående riskerna här sedan 1980-talet. Det måste bli en förändring.

Enligt Tommy Uppsale kör runt 100 timmerbilar per år över järnvägen på de oövervakade övergångarna.

– De flesta väljer att köra nattetid så att de ska se ljuset från tåget. Det var en som berättade helt nyligen att tåget kom precis när sista timmervagnen hunnit över.

LÄS MER: Bilisten i Kimstad hade änglavakt vid olyckan.

Per-Erik Danielsson, projektledare underhåll, region öst på Trafikverket, är fåordig när vi når honom under torsdagseftermiddagen.

Vad bestämdes på mötet Trafikverket höll angående de oövervakade järnvägsövergångarna?

– Jag var inte inblandad då och kan inte uttala min om det. Jag hänvisar vidare till Trafikverkets planering, säger han.

Per-Erik Danielsson svarar heller inte på vad som har gjorts på senare år för att stärka säkerheten, hur många oövervakade övergångar det finns eller hur man bedömer sikt.

– För närvarande uttalar jag mig inte, utan det är vår presstjänst som hanterar det.

Vi fortsätter att söka svar från Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!