En resa för framtidens tåg

Tre timmar från Oskarshamn till Göteborg. Visionerna är högt ställda, men det är fullt möjligt, anser projektledaren Torbjörn Midunger. Men först och främst gäller det att få igång persontrafiken igen.

På stationen i Maraiannlund var det nästan som förr, när man kom för att "titta på tåget". Emilkraften bjöd på både glass och karameller.

På stationen i Maraiannlund var det nästan som förr, när man kom för att "titta på tåget". Emilkraften bjöd på både glass och karameller.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2018-05-12 17:01

– Det är godstrafiken som är lokomotivet som ska dra igång persontrafiken igen, säger Ingemar Lundin, före detta chef på länstrafiken i Jönköping och numera konsult i arbetsgruppen hos Astrid Lindgrens hembygd som jobbar för att få liv i trafiken på järnvägen mellan Nässjö och Oskarshamn, Bockabanan som den kallas.

På lördagsmorgonen avgick en rälsbuss från Järnvägsmuseet i Nässjö mot Oskarshamn.En numera smått unik syn. Det är några år sedan persontrafiken på banan lades ner för gott, som man trodde då.

Men det är något som varken Torbjörn Midunger eller Ingemar Lundin vill acceptera. Tvärt om ser de stora förutsättningar att persontrafiken ska börja rulla mellan Oskarshamn och Nässjö igen. Ja till och med en rejäl upprustning av banan kan bli aktuell, räknar de med.

En förutsättning för upprustningen är förstås en ökad godsmängd. Och det finns ett stort intresse bland flera företag längs banan att använda sig av tågtransporter.

– Bland dem finns Scania, säger Ingemar Lundin, som vill satsa på tågtransporter från hyttillverkningen i Oskarshamn direkt till monteringsfabriker i Nederländerna och Belgien. Utan att behöva göra några omlastningar som tar tid och kostar pengar.

Ombord på det speciella tåget fanns också kommunalrådet Annelie Hägg (C) från Eksjö, som reste tillsammans med samhällsbyggnadschefen Mikael Värnberg.

­– Den här järnvägen har mycket stor betydelse för Eksjö kommun, säger Annelie Hägg, det är en stor del av kommunen som ligger österut och påverkas hårt av att det inte går några tåg längre.

Hon och Mikael Värnberg är helt överens om tågens betydelse för arbetspendlingen.

– Eksjö har stor inpendling, säger Mikael Värnberg, det är cirka 3 800 personer som varje dag reser in till Eksjö kommun för att arbeta och om fler kunde ta tåget, skulle det underlätta att nå klimatmålen.

Längs järnvägen hände det en hel del saker på stationerna där tåget stannade. Med musik, publik och en hel del annat. I Mariannelund, till exempel, firades tågets ankomst av Emilkraften som presenterade samhället med både karameller och glass. Och framför det magnifika stationshuset i Berga spelade ortens blåsorkester.

Tre timmars restid mellan Oskarshamn och Göteborg är visionen säger projektledaren Torbjörn Midunger.
Tre timmars restid mellan Oskarshamn och Göteborg är visionen säger projektledaren Torbjörn Midunger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!