"Blir en jättestor bärningsinsats"

Räddningschef Micael Carlsson om tågolyckan: "Den största tågurspårningen jag har upplevt under mina 30 år."

Foto: Olof Carlson

Mariannelund2018-07-16 13:07

Ett tåg lastat med pappersbalar och spånskivor spårade ur efter att tåget åkt på en solkurva. Fem vagnar och loket hamnade vid sidan av rälsen. Loket läckte dieselolja och räddningstjänsten fokuserade på att hindra oljan från att sprida sig.

– Vi har lagt ut oljeläns för att få upp oljan ur vattnet. Vi håller på att tömma loket på diesel och inventerar spridningen av oljan, säger Micael Carlsson.

Hur får man bort ett så stort tåg?

– Det funderar vi på med men det är Trafikverkets ansvar. Det kommer bli en jättestor bärgningsinsats. Rälsen har rivits upp också så den måste repareras, säger Micael Carlsson.

Trafikverket är på plats och ser över hur man ska gå till väga. Det finns ingen prognos för när deras arbete kan vara klart på platsen.

Har du varit med om någon liknande händelse?

– Nej, det här är nog den största tågurspårningen jag har upplevt under mina 30 år i jobbet.

Träd som stod intill spåret hindrade tåget från att hamna i Silverån, vilket gjorde att läckaget i ån inte blev så stort som det kunde ha blivit.

– Tåget väger ju ett antal ton och det är fullastade vagnar så det har nog smällt till ordentligt när det föll ner, säger Micael Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!