Iskall känslokyla mellan mor och barn beskrivs glödhett i Ashley Audrains uppmärksammade debut.

Ashley Audrain (född 1982) är en kanadensisk författare. "Älskade barn" är hennes debutroman. Boken är såld till 34 länder och ska även filmatiseras.

Litteratur2021-06-12 06:45

Ashley Audrain

Älskade barn

Övers. Helena Hansson

"Älskade barn" är den bittert ironiska svenska titeln på den kanadensiska författaren Ashley Audrains förstlingsverk – som snabbt har blivit en internationell storsäljare. Den handlar om kvinnor som inte borde ha blivit mödrar. I centrum står Blythe och hennes dotter Violet, avskydd och fruktad av mamman, som redan när dottern är nyfödd önskar henne ut ur sitt liv. Mamma Blythe tycker sig se knappt femåriga Violet lägga krokben för en liten pojke uppe på en rutschkana. Pojken faller och dör av skadorna. Ett par år senare är Blythe säker på att dottern har orsakat sin babybrors död.

Iskall känsloförlamning vilar över kvinnorna och deras döttrar i Audrains skildring. Är det vuxna i psykotiska tillstånd och barn som offer hon beskriver – eller något helt annat? Ja, det får läsaren själv bestämma. Att det är Blythes sanning och inget annat som presenteras, betonas starkt. Blythes mormor hängde sig i trädgården vid 32 års ålder. Hennes dotter Cecilia, Blythes mamma, hade ett helvete som barn och hennes enda trygghet var styvpappan Henry. Cecilia stack sedan från man och dotter när Blythe var elva år. En sak visste Blythe. Aldrig, aldrig skulle hon bli som sin mamma. Sedan gick det som det gick.

"Älskade barn" är inget litterärt mästerverk. Komposition där fyra generationer blandas är därtill för rörig. Men själva storyn är glödhett levande och tar upp det tabubelagda ämnet oälskade barn och deras mödrar.