SjÀlvömkande mÀn varnar för den frÀmsta av synder

Det Àr lÀtt att döma mÀnnen i kultboken "Mansklubben", men vilka Àr vi att kasta den första stenen?

Leonard Michaels (1933–2003) var en amerikansk författare och essĂ€ist. Han Ă€r mest kĂ€nd för sina novellsamlingar. Störst framgĂ„ng hade han dock med romanen "The mens club" (1981) som nu finns översatt till svenska.

Leonard Michaels (1933–2003) var en amerikansk författare och essĂ€ist. Han Ă€r mest kĂ€nd för sina novellsamlingar. Störst framgĂ„ng hade han dock med romanen "The mens club" (1981) som nu finns översatt till svenska.

Foto: Privat

Recension2021-05-01 06:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Leonard Michaels

Mansklubben

Övers. Britt Arenander

Natur & Kultur

I sin bok "Ordinary vices" pekar den lettiska filosofen Judith Shklar ut grymhet, skenhelighet, snobbism, svekfullhet och misantropi som de vardagliga mĂ€nskliga synderna. Av dessa, menar hon, Ă€r grymhet den vi bör akta oss för, medan de andra, lĂ€gre lasterna Ă€r sĂ„dana som vi mĂ„ste tolerera. För oavsett om vi inte medger det inför varandra eller ens oss sjĂ€lva – finns det nĂ„gon bland oss som aldrig har agerat svekfullt, skenheligt, snobbigt eller kĂ€nt avsky mot andra?

Att Leonard Michaels roman "Mansklubben" fick sĂ„dana stora framgĂ„ngar i början av 1980-talet kan delvis ha att göra med hur öppet den framförde romanpersonernas personliga synder. I romanen samlas sju mĂ€n i ett hus pĂ„ den amerikanska vĂ€stkusten för att delta i en löst sammansatt "mansklubb". Efter visst trevande beslutar de sig för att berĂ€tta sina livshistorier, skyddade som de Ă€r under grabbighetens paraply. En dammlucka öppnas: ur de sorgsna, ilskna och i olika mĂ„n bittra mĂ€nnen rinner historia efter historia, om otrohet, kĂ€rlek, sex, vĂ€nskap och lĂ€ngtan – om livet, kort och gott.

PortrÀtten av de nÀrvarande mÀnnen, och i förlÀngningen mannen som art, Àr inte smickrande. HÀr finns gott om sjÀlvömkan inför den egna smÀrtan men nÀstan ingen reflektion över andras. Kvinnor Àr vÀldigt mycket kropp och mannen ett brÀckligt skal av kÀnslor. Men genom att förlÀgga historierna till det manliga, trygga rummet lyckas Leonard Michaels ocksÄ sÀtta fingret pÄ en av Judith Shklars poÀnger: vi mÄ döma dessa ynkliga figurer för deras egoism och misogyni, men gör vi oss dÄ inte skyldiga till skenhelighet? Den ende som inte deltar i samtalen, Canterbury, stiger slutligen fram med sitt Àckel inför vad han fÄtt höra. Han talar, om man sÄ vill, för omvÀrldens reaktion. Men Canterbury Àr naturligtvis inte felfri. Vi kÀnner bara inte till hans brister, och i hans egen berÀttelse, om en kollega som fallit ned död framför ögonen pÄ honom, anar vi just den synd Shklar varnar för över alla andra: grymheten. Bödelns förmÄga till likgiltighet.

SĂ„ kan denna roman, nu utkommen i Britt Arenanders översĂ€ttning, lĂ€sas inte bara som en bild av den tid dĂ„ mannen förvandlades till ett psykologiskt subjekt och pĂ„ allvar började vittna om sitt inre liv – den vĂ€cker ocksĂ„ frĂ„gan om huruvida vi har blivit godare sedan dess, eller bara bĂ€ttre pĂ„ att dölja vĂ„ra brister.

"Mansklubben" kan lÀsas som en roman om tiden dÄ mÀn började vittna om sitt kÀnsloliv, men den vÀcker ocksÄ frÄgan om huruvida vi har blivit godare sedan dess, eller om vi bara har blivit bÀttre pÄ att dölja vÄra brister.
"Mansklubben" kan lÀsas som en roman om tiden dÄ mÀn började vittna om sitt kÀnsloliv, men den vÀcker ocksÄ frÄgan om huruvida vi har blivit godare sedan dess, eller om vi bara har blivit bÀttre pÄ att dölja vÄra brister.