Poetisk triptyk över matriarkernas sorg

Balsam Karam skriver i "Singulariteten" rytmiskt och drabbande om kvinnors kamp, sorg och minnen.

Balsam Karam är född i Iran men bor sedan barnsben i Stockholm där hon arbetar som bibliotekarie. Hon debuterade 2018 med den uppmärksammade romanen "Händelsehorisonten".

Recension2021-04-17 06:45

Balsam Karam

Singulariteten

Cornichen är vägen längs med havet som klyver världen mellan de lyxiga strandrestaurangerna på ena sidan och de höga bergen på den andra. Bakom bergen finns kriget som får flyktingar att komma till landet med cornichen. Det är här som Balsam Karams sällsamma och poetiska roman "Singulariteten" tar avstamp.

Romanen är som en altartavla, en triptyk, som skildrar relationers kraft och smärtsam förlust. I mitten den stora målningen av en moder någonstans vid Medelhavet, som letar efter sin 17-åriga dotter utmed cornichen tills hon förtvivlad kastar sig mot havets klippor. På en annan plats väntar mormodern och de andra barnen på att de ska komma tillbaka. På vardera sida två mindre bilder av en annan kvinna, gravid och på tjänsteresa från ett västland, som ser det som händer och som snart själv ska förlora sitt ofödda barn men lika desperat kämpa för att få behålla det. Och på den andra sidan, samma kvinnas resa som barn med mamma och mormor som flyktingar till ett land som kanske är Sverige, en resa kantad av den ständiga skammen som uppstår ur den andres blick, skam som växer till vrede.

"Singulariteten" är en berättelse om matriarkernas sorg och kamp. De minns ett annat land och en barndomsvän, allt som är förlorat och förintat. Männen däremot irriterar sig över bucklan på bilen eller anstränger sig att finna bästa restaurangen vid cornichen. Allt är berättat med ett rytmiskt och förtätat språk som gör boken unik. Läs den långsamt.