Bra med skĂ€rpning – men det viktigaste saknas

InsÀndarskribenten tycker de skÀrpta reglerna för A-traktorer som nu trÀtt i kraft Àr bra, men reagerar pÄ att det inte krÀvs körlektioner bakom ratt för att fÄ framföra dem.

InsÀndarskribenten tycker de skÀrpta reglerna för A-traktorer som nu trÀtt i kraft Àr bra, men reagerar pÄ att det inte krÀvs körlektioner bakom ratt för att fÄ framföra dem.

Foto: Johan Nilsson/TT

InsÀndare2023-09-03 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sista augusti trĂ€dde nya regler i kraft för A-traktorer. De flesta av oss tycker nog att reglerna Ă€r vĂ€ldigt bra och man kan ju undra varför de inte gĂ€llt lĂ„ngt tidigare. Att man, nĂ€r man fĂ€rdas i ett fordon ute pĂ„ allmĂ€nna vĂ€gar, ska sitta bĂ€ltad och att passagerare ska sitta pĂ„ plats som Ă€r avsedd för passagerare Ă€r ju helt sjĂ€lvklart. Även vinterdĂ€ck – visst Ă€r det lite konstigt att det inte varit lag pĂ„ det tidigare?  

Men, den allra viktigaste, och mest logiska, förĂ€ndringen lyser Ă€nnu med sin frĂ„nvaro. Har frĂ„gat förr och frĂ„gar igen – hur Ă€r det möjligt att man bara efter nĂ„gra timmars körlektioner pĂ„ moppe anses vara redo att sĂ€tta sig bakom ratten i en bil? MĂ„ vara att den bara fĂ„r framföras i 30 kilometer i timmen, men A-traktorerna Ă€r ju Ă€ndĂ„ en del av trafiken. Oerhört mĂ€rkligt.