– Den största klimatsatsningen någonsin!
USA:s president Joe Biden slog sig för bröstet när han talade om storsatsningen IRA i sitt tal till nationen i våras. Ståendes i Kapitolium, framför en enorm amerikansk flagga, berättade han om subventioner och skattelättnader som bland annat omfattar miljösatsningar på 369 miljarder dollar riktade mot förnybar energi och elfordon. För att samtidigt frigöra sig från beroendet av Kina och skydda amerikanska jobb, belönar subventionerna bolag som lägger sin produktion i USA.
Framtida industrier?
Stödpaketet är vida omskrivet och har fått åtminstone ett trettiotal svenska uppstartsbolag och klimatentreprenörer att se över sin strategi för expansion i USA, berättar Arash Sangari, projektledare på Tillväxtverket, för TT.
För helt nystartade bolag kan det vara svårt att "hoppa över" dit, menar han. Men mer etablerade företag, som hunnit bygga upp kapital och redan har en global närvaro, kan lockas söka guld och gröna skogar på andra sidan Atlanten.
– Om det sänker produktionskostnaderna avsevärt att flytta till USA, så kommer bolagen att göra det, säger Arash Sangari.
Han ser risker i att Sverige på detta sätt förlorar företag och därmed arbetstillfällen.
– Risken finns att vi tappar de nyetablerade bolag som kan bli nästa framtida basindustri, om de flyttar produktionen till ett annat land.
Stöd på hemmaplan
Oron finns även i övriga Europa. EU-kommissionen ser över möjligheten att införa en motsvarighet till IRA, Net Zero Industry Act. Det är en ny förordning som bland annat ska gynna Europas egen miljöteknikindustri.
– Det kommer att skapa en slags kapplöpning i subventionspaket mellan USA och EU, säger Arash Sangari.
Vissa bolag vill dock inte vänta in något konkurrerande stödpaket från EU, utan tar vägen över havet direkt. För elbåtsbolaget Candela har Joe Bidens stödpaket gjort det mer intressant att expandera i USA, berättar företagets kommunikationschef Mikael Mahlberg för TT.
Planerar för ny fabrik
Redan i dag har Candela sin största marknad i USA med kontor i såväl San Francisco som Miami, där de säljer fritidsbåtar. Stödpaketet har dock eldat på planerna att expandera i väst och utveckla lite större fartyg som kan lämpa sig för lokal produktion i USA.
– Det här är ett incitament att förlägga produktion till USA, säger Mahlberg men betonar att bolagets fabrik i Stockholm kommer att finnas kvar.
Hur mycket av IRA-kakan företaget får ta del av vet de ännu inte, men Mikael Mahlberg räknar med en skjuts i både produktion och försäljning.
– Förnybar energi har gått om fossila bränslen, särskilt i USA. IRA kan innebära att det blir billigare att bygga ny fabrik i USA. Vi kan få subventioner som vi inte skulle fått i Europa, säger han.