Axfood flaggar för fortsatta höga matpriser

Axfoods lågpriskedja Willys är en vinnare när matpriserna rusar. För aktieägarna väntar nu höjd utdelning.

Klas Balkow, vd för Axfood. Arkivbild.

Klas Balkow, vd för Axfood. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Ekonomi2023-02-01 07:04

Dagligvarujätten Axfood med butikskedjor som Willys och Hemköp kan summera ännu ett starkt kvartal.

Den kraftigt stigande inflationen har avspeglats i bland annat matpriserna och det i sin tur bidrar till kraftigt ökad omsättning och till viss del rekordtillväxt.

För hushållen har i nuläget vd:n Klas Balkow dock ingen direkt uppmuntrande prognos för när prisutvecklingen ska avstanna.

– Signalen vi tyvärr får sända ut är att det sker fortsatta prisökningar från leverantörer och i närtid ser vi inte att inflationstrycket går ned. Sedan kan man såklart ha en förhoppning om att det ska vända.

Försvarar prishöjningar

Klas Balkow försvarar prishöjningarna med en rad faktorer, framförallt då dessa sker redan i tidigare steg, det vill säga från leverantörer och då ofta globala företag. Dessutom är den historiskt svaga kronan mot till exempel euron negativt i vissa fall.

– Det har varit ett brett tryck från olika leverantörer och kring olika råvaror som fetter, kaffe och oljor. Nu senast är det socker som ökar. Även om vissa råvarupriser går ned ska man komma ihåg att det är från väldigt höga nivåer.

I samband med bokslutet föreslås nu en utdelning på 8:15 kronor, jämfört med förra årets 7:75 kronor. Axfood har som utdelningspolicy att utdelningen till aktieägare ska vara minst 50 procent av resultatet efter skatt.

TT: Det kan sticka i många ögon att ni höjer utdelning och dessutom göra stora vinster i en för många ekonomiskt ansträngd miljö?

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har låga marginaler och de är dessutom något ned för 2022. Det är viktigt att ha en marginal för att kunna investera och kunna bygga nya butiker och satsa gentemot kunden.

Pressat ekonomiskt läge

Satsningen märks främst nu på lågpriskedjan Willys vars tillväxt uppgick till drygt 23 procent — tre gånger högre än marknaden. Utvecklingen förklaras med att i ett pressat ekonomiskt läge ökar kundtrafiken till kedjans lågprissortiment och under kvartalet fördubblades till exempel medlemstillväxten och uppgår nu till mer än tre miljoner.

Under 2023 planerar nu Axfood att etablera 10—15 nya butiker runtom i landet, majoriteten av dessa Willys-butiker, enligt Balkow:

— I den här miljön som vi befinner oss i så har vi stärkt vår position rejält. Axfood växte dubbelt så mycket som marknaden och Willys tre gånger mer. Det här den högsta guidningen vi någonsin haft avseende nya butiker, säger han.

TT: Skulle det till och med kunna bli aktuellt att ändra inriktning på befintlig butik från Hemköp till Willys?

– Vi gör den här avvägningen hela tiden och det har hänt att vi har ändrat en Willys till Hemköp och tvärtom för att vi bedömer att det passar bättre. Samtidigt har Hemköp haft ett fint kvartal där vi växer något mer än i marknaden.

På Stockholmsbörsen faller dock aktien nästan fyra procent och är därmed en av dagens större förlorare.

Fakta: Axfoods delår

Dagligvarujätten Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar en vinst före skatt på 450 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2022. Det kan jämföras med vinsten på 705 miljoner kronor motsvarande period föregående år.

Analytikerna hade i snitt räknat med en vinst på 460 miljoner kronor.

Justerat för engångsposter ökade dock vinsten tolv procent.

Omsättningen uppgick till 19 740 miljoner kronor, jämfört med 17 062 miljoner kronor ett år tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!