M som politiska entreprenörer

Peter Tovman.

Peter Tovman.

Foto: Privat

Debatt2019-04-02 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ebba Bush Thor med sitt team är politiska entreprenörer. Dels har viktiga frågeställningar för väljarna identifierats. Här har konkreta politiska förslag levererats. Dels har opinion fångats upp som är öppna för SD men som inte röstar på SD. KD:s expansion har genomförts på förhållandevis kort tid. Före valet var KD uträknat, men erhöll bra valresultat, och fortsätter nu att växa i opinionen. Det krävs politiskt entreprenörskap för att nå detta.

M måste nu i högre grad anamma samma politiska entreprenörskap för att expandera väljarbasen. Hur? Men först, vad är politiskt entreprenörskap egentligen?

I korthet innebär det att partiledning med team:

- lyssnar kontinuerligt av och identifierar för väljarna flertal viktiga frågor, utifrån partiets ideologi formuleras praktiska förslag på frågorna,

- driver opinionen för partiet och väljarna viktiga frågor,

- identifierar målgrupper som budskap riktas till,

- agerar kontinuerligt på olika kommunikationsplattformar,

- har organisationen med sig, entusiasmerar den för medverkan i politiskt arbete på lokal nivå,

- är ständigt ”på”, drivande, tar initiativ, flexibla, positionerar med mera, allt grundat på flexibel strategi.

Å ena sidan självklarheter, å andra sidan inte, att döma av L och MP:s situation samt M:s stagnation i opinionen.

Ett parti är som företag på snabbrörlig mobiltelefonmarknad, ett Apple eller Samsung. Ständigt nya produkter och applikationer, kontinuerlig införsäljning till kunder och media, kundernas behov och önskemål i fokus, varumärkesbyggande, kunder som inte är märkestrogna ska övertygas för att återkomma, konkurrenter som ständigt presenterar nya applikationer och modeller etc. Teamet som leder mobiltelefonbolaget måste vara entreprenörer för att bibehålla marknadsandelar och erövra nya. Och organisationen kännetecknas av entreprenörskap.

Några politiska entreprenörer är Donald Trump och Emmanuel Macron, på kort tid inför valen har de positionerat sig själva, sina politiska budskap, byggt upp team och partiorganisationer. I Sverige har vi Fredrik Reinfeldt med team som ompositionerade dåvarande M på den politiska marknaden, Jimmie Åkesson med team som för svenska förhållanden snabbt byggt upp och positionerat SD. Nu visar alltså även Ebba Busch Thor med team på politiskt entreprenörskap. De har alla agerat/agerar som om de varit i ledningen för ett mobiltelefonbolag.

För M:s ledningsteam gäller nu att vara politiska entreprenörer som kan bygga M till brett allmänborgerligt parti. Att man i stort följer punkterna om politiskt entreprenörskap här i debattartikeln. Enda vägen att säkra statsministerinnehavet 2022.

SD utifrån M:s perspektiv? Genom att öppna upp för dialog med SD som KD i sakfrågor skapas möjlighet till debatt och positionera M. Partier som valt att stänga ute SD stagnerar som MP, L och delvis C. Kan förklaras av systemteorins öppna och slutna system. Detta får utvecklas vid annat tillfälle.