Vet hut, vet sjufalt hut!

Det Ă€r inte ofta jag tar till orda som vice ordförande i regionfullmĂ€ktige. Detta uppdrag förpliktigar till att mest bitrĂ€da ordföranden i att leda fullmĂ€ktiges sammantrĂ€den. Men nu kan jag inte hĂ„lla tyst. Nu Ă€r jag heligt förgrymmad. ”NĂ„gon hhmm ordning mĂ„ste det Ă€ndĂ„ finnas i debatten om StĂ„ngĂ„dalsbanan”, om man travesterar CH Hermanssons klassiska uttalande pĂ„ en vpk-kongress. Eller för att citera Anders Björk i debatten med Carl Lidbom; Vet hut, vet sjufalt hut.

"Personligen Àr jag nog en bland regionfullmÀktiges 67 ledamöter som Äkt flest resor med tÄgen pÄ StÄngÄdalsbanan", skriver Anders Andersson (KD).

"Personligen Àr jag nog en bland regionfullmÀktiges 67 ledamöter som Äkt flest resor med tÄgen pÄ StÄngÄdalsbanan", skriver Anders Andersson (KD).

Foto: Privat/Jimmy Karlsson

Debatt2024-04-11 11:33
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag har jobbat med StĂ„ngĂ„dalsbanan allt sedan jag var LS-ordförande för 20 Ă„r sedan. Under förra mandatperioden var jag som regionrĂ„d med i massor av överlĂ€ggningar gĂ€llande StĂ„ngĂ„dalsbanan. Och en sak Ă€r sĂ€ker. Inte vid ett enda tillfĂ€lle lyckades regionrĂ„den för S och C i lĂ€net fĂ„ en direkt kontakt med dĂ„varande infrastrukturminister Tomas Eneroth. Och det som Ă€r Ă€nnu mera sorgligt Ă€r att inte vid ett enda tillfĂ€lle under fyra Ă„r kunder Angelica Katsanidou och Karin Helmersson kroka arm med sina kollegor i Östergötland för att kraftfullt inför regering och Trafikverket markera att vi Ă€r överens om StĂ„ngĂ„dalsbanans behov av investeringar och betydelse för bĂ„da regionerna.

Nu efter sina egna misslyckande under fyra Ă„r kommer man med förvĂ€ntningar pĂ„ oppositionen i regionen och den nya borgerliga regeringen. Det Ă€r snyggt det och tydligen tror man att ingen kommer ihĂ„g deras fyra Ă„r av tillkortakommanden. Vad hjĂ€lper det att Öland och TorsĂ„s och övriga lĂ€net stöder StĂ„ngĂ„dalsbanans utveckling om inte man lyckas fĂ„ stöd frĂ„n S och C i Östergötland dĂ€r jĂ€rnvĂ€gen gĂ„r fram. MĂ„nad efter mĂ„nad förra mandatperioden lyfte jag detta faktum. Och varje gĂ„ng blev jag frĂ€ckt tillrĂ€ttavisad av Angelica Katsanidou. Resultatet ser vi. Fyra förlorade Ă„r. 

Personligen Ă€r jag nog en bland regionfullmĂ€ktiges 67 ledamöter som Ă„kt flest resor med tĂ„gen pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan. Under de senaste 25 Ă„ren har jag i princip varje mĂ„nad Ă„kt tĂ„g pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan en eller flera gĂ„nger. Ibland varje vecka. NĂ€sta tĂ„gbokning för mig Ă€r pĂ„ torsdag och fredag kommande vecka. SĂ„ jag Ă€r bekant med StĂ„ngĂ„dalsbanan. Och dĂ€rför Ă€r det en enda sak som under alla Ă„r – och inte minst de sista fyra Ă„ren – varit mer angelĂ€get Ă€n nĂ„gonsin. Det Ă€r punktlighet. Att man kan lita pĂ„ att tĂ„get gĂ„r. Att det inte Ă€r instĂ€llt eller ersĂ€ttningsbuss som innebĂ€r att man riskerar att missa anslutningen i Linköping. 

Men vad Ă€r det nu som C och S yrar om i syrliga utspel mot M och KD. Jo, man ser en chans att korta restiden med ca 10 min pĂ„ hela strĂ€ckan genom att köra förbi Berga station och göra en investering pĂ„ minst 400 miljoner för ett triangelspĂ„r. Vem av oss som Ă„ker idag pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan bryr sig om dessa 10 minuter. Jag har vĂ€ntat pĂ„ tĂ„get i bĂ„de 10, 20 och 60 minuter pĂ„ grund av fordonsfel eller nedfallna trĂ€d eller lite lövhalka. Vad vi som ofta reser efterlyser, det Ă€r punktlighet. Att tĂ„gen avgĂ„r pĂ„ utsatt tid. Och att man kan lita pĂ„ att komma fram pĂ„ den tid som tidtabellen anger. 

Upprustning av jÀrnvÀgsrÀlsen, trÀdsÀkring runt banan, fler trafiksÀkra jÀrnvÀgsövergÄngar samt sÀkerhet att tÄgen rullar Ànda in pÄ Linköpings central, det Àr vad vi nu bör prioritera. LÄtt oss satsa alla resurser pÄ det som sÀkerstÀller punktlighet, tÄgen ska avgÄ i tid och kommer fram pÄ utsatt klockslag. Att det ska vara sÄ svÄrt för ledande S och C politiker att förstÄ detta.