De livsviktiga idéerna - Vimmerby Tidning - De livsviktiga idéerna
Mitt perspektiv - Micael Glennfalk

De livsviktiga idéerna

18. januari 2016 10:51

Driver du ett växande företag entreprenöriellt, eller försöker konkurrera och växa med ett moget företag är innovationer livsviktiga för framtiden.

Och det duger inte att överlåta din Forsknings- och Utveckling (FoU)till experter och konsulter, eller till ett ensamt geni i företaget – innovationer är det som måste genomsyra hela ditt företag; kulturen, målen, strategin, organisationen, ledarskapet, värderingarna.

För ett antal år sedan tog jag till mig en bok döpt till ”Gamechanger” (Crown Business), skriven av A.G Lafley (Procter & Gambler) och Ram Charan (författare) – och när jag häromdagen återintog lite av innehållet insåg jag hur lite ”mjukvaran”, egentligen förändras, och att det bara är tekniken som skiljer då från nu.

Det finns företagare som kan förändra både sitt företag och sin omgivande värld. I Vimmerby har familjen Rydersten bidragit med förändrade och förnyade fönsterlösningar, som blivit en framgångssaga, familjen Karlsson på RM-snickerier lever på innovation, att hitta skräddarsydda fönsterlösningar, på STG (fam. Hjelte) skapar man nya innovativa lösningar åt Mercedes och på Ljunghälls berättade VD Hans Linnér att ”uppgiften” oftast är formulerad som ett resultat som kunder som Volvo vill ha – att skapa det innovativa för att resultatet, produkten” ska bli lösningen till Volvo. Själv minns jag tiden på Roxx Communication där kunden köpte en innovativ idé – produkten producerades efter köpet.

Alla företag borde arbeta med innovation. De framgångsrika har inte råd att pruta in den tiden för sina medarbetare. Att få samma innovationskraft i offentlig sektor är oerhört svårt. Man lever av taxor och skatter, inte av försäljning. Men det finns ett område där kommuner kan vara framgångsrika, och det är kostnadsreducering. I princip alltid finns kravet på effektivare lösningar och kostnadsreduceringar. Också det kan kräva ett innovativt klimat.

Innovation är en lagsport, inte ett arbete enbart för det ensamma geniet. Innovation kräver samarbete över avdelningsgränser (hängränna, inte stuprör sa vi på kommunen) och över företagsgränser/kommungränser. Den innovativa gruppen innehåller projektledare, idéskapare, utförare – men egentligen en sammantagen stor förmåga att kunna ge och ta emot information, att kunna kommunicera. Kissar man in revir delar man inte med sig av sin kunskap, då är man diskvalificerad.

Principer enligt boken ”Gamechanger”: Öppenhet inför all information. Uthållig, organisk tillväxt genom innovationer, istället för köp. Allt kan förnyas; produkter, affärsmodeller, processer.

Hur gör de framgångsrika? Svaret är bland annat: sätt mål som kan uppnås, välj strategier med innovation som grund, satsa på företagets styrkor, systematisera innovationsprocesser, bygg en öppen kultur och hylla nya idéer, satsa på inspirerande ledare, se till att innovationen är kundcentrerad och ge kunderna möjlighet till återkoppling, ge medarbetarna resurser att innovera.

Målet är att få idéskapandet att genomsyra hela verksamheten. Allt kan alltid bli bättre och plötsligt ligger det en ny bättre process, en ny bättre produkt inom företagets väggar.

Jajamen… det var lite nyttig kunskap att repetera!