Antoni Guitterres ny generalsekreterare i FN - Vimmerby Tidning - Antoni Guitterres ny generalsekreterare i FN
Mitt perspektiv - Lennart Beijer

Antoni Guitterres ny generalsekreterare i FN

3. januari 2017 14:55

2017 verkar bli förändringens år. Den sympatiske Barack Obama avgår som president i USA och ersätts med Donald Trump, som verkar vara en helt annan sorts människa. De framsteg som gjorts under Obamas åtta år riskerar nu att gå om intet.

Jag tänker på de upptinade relationerna med Cuba, sjukvårdsreformen som ger fattiga amerikaner möjlighet till sjukvård, Iranavtalet och normaliserade relationer med Iran samt givetvis Klimatpolitiken, där USA tillsammans med Kina ställt sig i ledningen för en omställning av världens energianvändning. Vi får se hur Trump agerar i dessa frågor?

FN har fått en ny Generalsekreterare Antoni Guitterres.   En av den nye FN-chefens första uppgifter blir att återuppta utredningen om hur tidigare FN-chefen Dag Hammarsköld slutade sitt liv. Det var ingen vanlig flygolycka som dödade Hammarskjöld. Enligt nyare uppgifter blev FN-planet nedskjutet och samtliga ombord dödade. 
Hammarskjölds integritet och rättspatos gjorde att han ofta kom i konflikt med både USA, Sovjetunionen, England, Frankrike och Belgien. För historiens skull är det viktigt att få veta vem som ansvarade för nedskjutningen och mordet på Dag Hammarsköld. Dag Hammarsköld var tillsammans med Olof Palme, de två internationellt mest kända svenska politikerna.

Sverige får nu en plats i SäkerhetsrådET och kan spela en viktig och avgörande roll för att få till stånd bättre och effektivare arbetsformer. 
Kanske skall man inte vara alltför pessimistisk inför framtiden. Det har hänt mycket sedan ryska revolutionen 1917.  Andra världskriget var en katastrof för Europa precis som krigen i Irak, Afghanistan, Syrien och Jemen är en katastrof för arabvärlden. Kan vi se en positiv utveckling i denna delen av världen om/när kriget är slut?
Varför används inte EU-reglerna i svensk transportnäring?  Enligt reglerna får en utländsk transportör vistas 7 dagar i Sverige och under den tiden genomföra 3 transportuppdrag. Sedan skall den utländska lastbilen lämnat landet. Men sedan många år fungerar inte detta system. 
Den utländska lastbilen kan vara kvar i Sverige i många månader och genomföra mängder med transporter. Detta omöjliggör för seriösa svenska transportföretag att konkurrera. Det måste vara ett gemensamt intresse för företag, fack och svenska chafförer att få stopp på dessa olagliga transporter. Vad gör trafikverk och polis? Vad gör regeringen?

Till sist:
”Om alla kommuner tog samma ansvar som Hultsfred  vore flyktingmottagandet inget problem för Sverige”

 
Lägg till kommentar