Veckans inspirationskälla: Mehmet - Vimmerby Tidning - Veckans inspirationskälla: Mehmet
Hälsobloggen

Veckans inspirationskälla: Mehmet

2. november 2015 07:27

Äntligen är det dags för ännu ett inlägg i motivationsserien Människor som inspirerar. Den här veckans inspirationskälla är Mehmet Kaya.

Jag träffade Mehmet när han gick första året på gymnasiet och undervisade honom i svenska och engelska. Sedan dess har mycket hänt i Mehmets liv och idag är han på väg uppåt. Jag har följt honom under åren och Mehmet är ett gott exempel på hur människor växer när de får möjlighet att göra sin grej och hittar det där de är riktigt bra på.

När jag bad Mehmet delta i motivationsserien och skriva ett inlägg skrattade han lite åt mig och menade: ”Ska jag skriva något i min svensklärares blogg? Jag kan inte skriva. Du har ju haft mig i svenska.” Dumheter! svarade jag. Självklart ska du vara med och jag v e t att du kan skriva. Läs och inspireras av denna unge man!

Jag heter Mehmet Kaya och är 19 år. Det är nu fyra år sedan jag började styrketräna. Jag skulle fylla 15 år och hade precis slutat med fotbollen, och som tidsfördriv hakade jag på mina vänner till gymmet. Mitt mål då var att träna för att ha något att göra på fritiden och se bra ut – jag hade ingen tanke på att bli styrkelyftare.

Men så blev det. Jag utvecklades mycket och tävlade för första gången i DM 2014 och kom på tredje plats. Jag tävlade mot seniorer när jag själv var ungdom och slog ett inofficiellt rekord. Det var då jag insåg att styrkelyft var någonting som jag ville fortsätta med. Jag ville utvecklas. Jag ville bli bäst. Efter DM gick allting uppåt. Jag plockade hem flera medaljer och började synas i tidningen och på sociala medier. Jag slog tre svenska rekord på mitt första SM och efter ett x antal tävlingar blev jag uttagen till landslaget.

Jag hade inte räknat med att det skulle bli så stora framgångar. Det kom som en chock att få vara med i landslaget eftersom jag antog att det skulle ta längre tid att platsa bland eliten. Att få vara med i landslaget gav mig otroliga fördelar; jag kunde nu tävla internationellt. Reaktionerna från omgivningen var positiv och jag fick mycket stöd. Idag ser planerna annorlunda ut jämfört med hur de såg ut i början. Jag tar träningen mer seriöst vilket känns självklart med tanke på hur fort jag har hamnat i världseliten. Mitt mål idag är att ta mig till toppen; att bli världsmästare.

Inför studenten i somras stod jag inför ett jobbigt val. Jag blev antagen till VM och det krockade med studentdagen. Det blev ett tufft val, men jag tänkte att VM är större för mig. Studenten tar alla, men alla får inte chansen att tävla i VM. Jag valde VM och plockade hem fyra bronsmedaljer och kom trea. Mitt första VM. Det var en stor dag.

När det kommer till motivation tror jag att det är viktigt att hela tiden tänka på vad man har åstadkommit; att se fram emot sina mål och ha någon vid sin sida som man kan prata med. Jag tycker också att när man är på gymmet ska fokus ligga på gymmet och inget annat. Tänker man på saker som hänt utanför gymmet och lägger sin koncentration på vänner, familj etc är det lätt hänt att man inte uppnår sina mål. Ibland när jag blir stressad eller när det går dåligt på gymmet händer det att jag tappar motivationen. Stressen gör att jag tappar gnistan och för att tända den igen tittar jag ofta på motivationsklipp på nätet. Vad som motiverar mig allra mest är de vänner jag tränar med. Vi pushar varandra. Att gå till gymmet nästan dagligen, att ha gymvänner som pushar och det stöd jag har från nära och kära får mig att vilja fortsätta och hålla gnistan vid liv. När jag precis började tävla fick jag migrän innan tävlingarna. Jag var så otroligt nervös. Nu har jag vant mig vid rampljuset och tävlingsformerna och får inte längre migrän.

Det tar tid att bygga muskler och det tar tid att bli stark. För att jag ska kunna bli starkare och kunna lyfta tyngre behöver jag kunnat tänja på mina gränser. Jag varierar min träning för att utvecklas så mycket som möjligt. Jag delar in muskelgrupper och övningar i olika dagar. Ibland tränar jag på högreps och ibland på lågreps eftersom jag tror att variationen är viktigt för att kunna bli starkare.

Jag har inga specifika framtidsplaner just nu, utan tar dagen som den kommer. Jag kommer att fortsätta med styrkelyft tills jag känner mig färdig. Till dig som vill komma igång med träning tycker jag att du ska hitta just ditt sätt att bli motiverad - vi är alla olika. Skaffa dig en bra träningspartner som pushar dig och plockar fram ditt bästa och sätt rimliga mål.

Jag vill tacka www.muskelbygget.se för alla support och gymmet WAHK för alla tillgångar. Jag vill också passa på att tacka grabbarna på gymmet och mina träningspartners Björn Varenstål och Robert Svensson som fick mig att börja tävla.