Låt er inspireras av Louise "Lollo" Andersson - Vimmerby Tidning - Låt er inspireras av Louise "Lollo" Andersson
Hälsobloggen

Låt er inspireras av Louise "Lollo" Andersson

17. november 2015 07:22

Veckorna går fort och tiden är inne för höstens fjärde inlägg i motivationsserien Människor som inspirerar.

Den här veckans inspirationskälla heter Lollo och hon är en sån där person som det inte går att inte vara nyfiken på. Hon inspirerar på ett väldigt ödmjukt sätt, men är en riktigt kick ass-tjej. Lollos resa visar att det aldrig finns några genvägar till hälsa och välmående utan att det handlar om livsstilsförändring, att inte ge upp på vägen och att lita på processen. Läs och låt er inspireras!

Vem är jag då? Jag heter Louise Andersson, men de flesta jag känner, inklusive mig själv, ser mig som Lollo. Jag lyssnar knappt på namnet Louise. Jag är 25 år och lever tillsammans med min sambo Emanuel och vår son Sixten i ett hus i Vimmerby (Herregud börjar känna mig lite äldre nu faktiskt. Jag tänker att jag precis tog studenten fast samtidigt inte!). Jag har precis påbörjat en idrottsvetenskaplig utbildning på Linnéuniversitet i Kalmar. Det känns helt rätt och eftersom det är en bred utbildning kan man jobba med allt från personlig träning, till friskvård inom landstinget till sportchef inom föreningslivet. Jag arbetar också extra på Lifebutiken i Vimmerby.

Om jag ser till mitt träningsintresse har jag mina föräldrar att tacka för att jag fick en god grund till att vara fysiskt aktiv redan som liten. Detta intresse håller fortfarande i sig. Som femåring började jag träna fotboll med pojklaget i Djursdala och det var början till ett långvarigt intresse. Så här 20 år senare spelar jag fortfarande. Förutom fotboll har jag spelat pingis och tävlat en del. Ett tag sysslade jag mest hästsport på ridskola, men det var inte riktigt min grej. Jag spelade fotboll fram till jag var 17 år och därefter hade jag en paus för att jag då kände att jag inte hann. I själva verket träffade jag min sambo och var nykär och ville tillbringa all min lediga tid tillsammans med honom. Så klart att jag inte hade tid att spela fotboll! På ett sätt är det märkligt att en annan människa kan påverka en så mycket; jag var ju fotbollsLollo som aldrig missade en träning. Efter ett års uppehåll tog jag upp fotbollen igen.

Jag började spela i Djursdala SK som blev Gullringen som blev Södra Vi IF som blev Rumskulla som sedan blev Gullringen igen. Gullringen la ner laget eftersom det är svårt att hålla igång mindre lag och då hade jag funderingar på att börja spela i Vimmerby - som var den stora rivalen. Istället gick jag tillbaka till Södra Vi IF igen, men där blev det inget lag och därför provspelade jag för Frödinge, men tankarna började snurra och sa att "du kommer ångra dig om du inte provar att spela för Vimmerby!". Jag gav Vimmerby en chans. Det var sjukt nervöst. Jag hade mött många av spelarna i matcher, men blev förvånad över att jag snabbt kom in i gruppen och idag är jag glad för att jag gick till Vimmerby.

I slutet på förra säsongen skadade jag mitt knä. Det är en gammal skada från tiden i Gullringen som gjorde att knät brakade igen. När skadan uppstod opererade jag menisken, men den här gången valde jag att lägga fokus på att träna rehab och styrketräning för att hålla musklerna runt knät tillräckligt starka. Jag vill slippa operera korsbandet. Därför blev det inte mycket till säsong för min del i år.

Min stora hälsoresa påbörjade jag för snart två år sedan. Jag kände att min vikt och mina dåliga vanor inte var okej längre och att tiden var inne att göra något år saken. Jag var stor, men varken jag eller människor i min närhet verkade tänka på det. I november 2013 gick min farmor bort på grund av en hjärtoperation orsakad av diabetes. Genom detta fann jag på något sätt styrkan att bli hälsosam. I januari började jag med godisförbud och bara bra mat. Första månaden tappade jag tio kilo, och det var mycket lyckosamt för att hålla igång motivationen. Fortsättningsvis vägde jag mig en gång i månaden istället för en gång i veckan eftersom jag är en sådan person som lätt lägger av om jag inte ser resultat. Min träning ökades också något successivt, även om jag sedan tidigare var ganska aktiv. Jag började träna fler pass på gymmet istället för enbart löpning och fotboll. Efter sju  månader med bra mat och effektiv träning hade jag tappat 30 kilo. 30 kilo! Jag mådde så mycket bättre både genom att vara lättare i kroppen och genom att vara mer nöjd med mitt utseende. Min självkänsla växte ju mer hälsosam jag kände mig.

I år hade jag som mål att spela mycket fotboll som det dessvärre inte blev så mycket av på grund av min knäskada. Därför satte jag nya mål; att springa mitt första lopp. Jag valde midnattsloppet och i augusti sprang jag loppet i Stockholm. Det gick jättebra! Jag hade som mål att springa milen under timmen men sprang in på timmen. Först blev jag besviken, men insåg ganska snart att jag skulle vara stolt och nöjd över mig själv som klarade av att springa hela loppet. Jag fick blodad tand och nästa år kommer jag att springa flera lopp.

Just nu tränar jag mycket enligt vissa. Faktum är att jag har svårt för vilodagar, samtidigt som jag vet att kroppen också behöver vilan. Att vila är lite av min akilleshäl. I nuläget tränar jag sex pass i veckan där jag kombinerar tre klassiska gympass med tre hiitpass. Jag älskar den typen av träning där man blir helt dygnsvettig efteråt och känner sig trött i hela kroppen. De tillfällen jag inte hinner träna hiitpass springer jag istället. Jag tycker också om att komma ut på morgonpromenader; att komma ut, få frisk luft, gå i sin egen värld och lyssna på musik.

Jag tycker om att sätta upp mål; både kortsiktiga och långsiktiga mål. Det är alltid kul att ha något att sträva efter och det håller motivationen uppe. Mitt kortsiktiga mål är att klara tio strikta chins innan nyår. Mitt långsiktiga mål är att komma med i Gladiatorerna - jag har velat söka länge men tänkt att jag inte har den rätta fysiken. Det kanske är ett udda mål, men det driver mig framåt. Jag tror att jag skulle vara bäst på gatloppet där man bara ska kötta sig igenom.

Till dig som känner att du står inför en livsstilsförändring, vill och behöver bli mer hälsosam och är sugen på att börja träna; bestäm dig! Jag tror att många gör det svårare än vad det är. Det gäller att bestämma sig. Anledningen till att jag lyckades den här gången var att jag tänkte långsiktigt. Flertal andra gånger har jag tänkt "jag kör den här dieten så kan jag återgå till att käka godis och pizza sen". Nu skapade jag vanor som jag kan hålla resten av livet. Inget kortsiktig diet.

• Bestäm dig att gå helhjärtat in i det du vill göra. Att gå in helhjärtat i något lönar sig.

• Hitta en träningsform som passar sig. Om du inte vet vad det är; våga prova olika saker. Det finns något för alla!

• Unna dig! Då kanske inte i form av godis och sötsaker men något annat som gör dig glad. Har man suktat efter något en tid kan det vara motivationshöjande att unna sig det när du når ett av dina uppsatta mål.