Olagligt samarbete om köttreklam

I flera skolor arbetar elever och personal aktivt med frågor kring livsmedelsproduktion. Men att göra reklam för köttproduktion är brottsligt, menar kampanjorganisationen Köttfri måndag.

I flera skolor arbetar elever och personal aktivt med frågor kring livsmedelsproduktion. Men att göra reklam för köttproduktion är brottsligt, menar kampanjorganisationen Köttfri måndag.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Debatt2018-09-26 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Jordbruksverkets debattartikel ”Vi bedriver ingen propaganda” i VT den 22 september.

Vetenskapen och de stora miljöorganisationerna är eniga om att köttkonsumtionen måste minskas snabbt och radikalt. Men när Jordbruksverket tillsammans med LRF, som företräder svensk köttindustri, lanserar skolmaterialet MatRätt ges eleverna inte en chans att uppfatta det viktiga budskapet.

Att MatRätt-skolfoldern ”En kampanj för köttproduktion med välmående djur” innehåller 30 starkt positiva påståenden om svenskt kött och inga kritiska fakta är synnerligen anmärkningsvärt. Förordningen med instruktion för Statens jordbruksverk första paragraf slår fast att myndigheten ska verka för en livsmedelsproduktion till nytta för konsumenterna. Att Jordbruksverket tar fram skolmaterial tillsammans med svenska köttproducenter utgör ett allvarligt brott mot myndighetens uppdrag.

Åsa Lannhard-Öberg och Jessica Hagård på Jordbruksverket skriver att djuren ingår i kretsloppet på lantbruken, de sköter våra naturbetesmarker och gynnar den biologiska mångfalden. Men en ny tung studie ”The Biomass Distribution on Earth”, publicerad i National Academy of Sciences, visar att 96 procent av däggdjurens biomassa utgörs av människan och människans boskapsdjur. Vilda däggdjur utgör bara fyra procent. Vi har redan hunnit utrota 83 procent av de vilda däggdjuren. Det är hårda kretsloppsfakta som skolbarnen har rätt att få veta istället för vilseledande floskler om lantbruksdjurens stora betydelse för den biologiska mångfalden.

Redan 2010 rapporterade FN:s miljöpanel att vi omgående och drastiskt måste minska konsumtionen av kött- och mejeriprodukter för att undvika de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna. Världsnaturfonden och Svensk mat- och miljöinformation vill att Sverige antar mål om att köttkonsumtionen ska halveras till 2030. Greenpeace nya rapport “Less is more” visar att Västeuropa behöver en livsmedelspolitik som minskar vår köttkonsumtion med 70 procent till 2030.

LRF är en producentorganisation och kommer därför aldrig att uppmana till minskad köttkonsumtion. Men det gör FN och de stora miljöorganisationerna av strikt vetenskapliga skäl. Därför bör Jordbruksverket inte samarbeta med LRF för att marknadsföra svenskt kött då det strider mot myndighetens uppdrag att ta till vara konsumenternas intresse av en bra miljö.